مرحله ی میانی مطالعات کلینیکی قرص دیابت

اول دسامبر 2013- کمپانی Novo Nordiskاعلام نمود مرحله ی میانی تحقیقات کلینیکی قرص دیابت که به داروی GLP-1معروف است و می تواند جایگزین تزریق  این دارو گردد، در حال آغاز است. فاز دوم این تحقیقات هفته ی آینده آغاز خواهد شد و در این فاز 600 بیمار شرکت می کنند.

مدیر ارشد این کمپانی اعلام نمود این تحقیقات نقطه ی عطفی برای نوآوریهای بدیع است، او اظهار کرد  انتظار می رود نتایج این تحقیقات تا یک سال آینده ارائه گردد.

این کمپانی دانمارکی درحال حاضر بزرگترین تأمین کننده ی داروهای دیابت از جمله محصول GLP-1با نام تجاری Victozaمی باشد این دارو همانند داروی پر فروش  انسولین درحال حاضر بصورت قلم تزریقی در اختیار بیماران قرار می گیرد. تهیه ی قرص این دارو می تواند تغییر اساسی  در شیوه ی درمان و آسانتر کردن آن باشد. بنا به تخمین های موجود درحال حاضر 382 میلیون نفر در دنیا با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند که اکثر آنها به دیابت نوع  2 مبتلا هستند که با  چاقی و عدم تحرک ارتباط دارد.

GLP-1یاGlucagon-like peptide-1از طریق تحریک ترشح  انسولین زمانیکه مقدار قند خون بالا می رود عمل می کند. برای آگاهی از نحوه ی عملکرد این ماده فیلم موجود در سایت شرکت نوو را در آدرس زیر مشاهده کنید:

www.victozapro.com/video-exploring-moa-of-victoza.aspx#

داروی Victozaدر سال گذشته حدود 1.7بیلیون دلار به فروش رفته است و عنوان بالاترین میزان فروش را در میان داروهای دیابت به خود اختصاص داده است اما درحال حاضر داروی مشابه  آن با نام dulaglutideکه توسط کمپانی Eli Lillyتولید می شود با آن درحال رقابت شدید است.

 ساخت نوع خوراکی این دارو چندان ساده نبوده است اما مانع اصلی آن اطمینان از جذب کافی دارو در بدن است.

 Thomsenمدیر ارشد علوم در کمپانی نوونوردیسک می گوید: وجود چالش های فنی  به معنای وجود موانع درتوسعه ی این برنامه است تولید  قرص های GLP-1ممکن شده و نتایج بدست آمده حاکی از موفقیت این دارو است.

در فاز سوم تحقیق قرار است به 600 بیمارشرکت کننده به جای تزریق هفتگی داروی Victoza، روزانه یک عدد قرص GLP-1داده شود، اگر همه چیز بدرستی انجام شود، قرص GLP-1در 5 تا 6 سال آینده به بازار خواهد آمد.

شرکت Novoدرعین حال بروی تولید نوع خوراکی انسولین نیز درحال فعالیت است  که البته این تحقیقات تا یک سال دیگر  وارد فاز IIآزمایشات خود می شود.

منبع: www.tidewaterreview.com

مترجم : ماندانا فرخی نیا